miercuri, 18 noiembrie 2009

Lectie de democratie

Cam asa poate fi denumita campania domnului Remus Cernea la alegerile prezidentiale de anul acesta. Cei de la facultatea de stiinte politice au, dupa 20 de ani, un model de cum se face campanie electorala intr-un stat democratic, exemplu pentru Romania. Pana acum ma gandesc ca se discutau despre campanii electorale din SUA, Germania, Anglia, etc. Ei, din 2009 pot lua ca exemplu si o campanie din Romania.

O campanie electorala centrata pe individ, facuta cu ajutorul indivizilor, fara atacuri la persoana in discursuri (nu cred ca l-ati vazut pe Remus Cernea scotand schelete din dulapul celorlalti candidati, pe durata discutiilor din campanie), cu argumente aduse fiecarei idei sustinute si cu prezentarea solutiilor pentru problemele identificate prin platforma lui electorala.

De asemenea, campania lui Remus a adus o noutate in ceea ce inseamna lupta electorala, respectiv folosirea platfomelor de socializare atat pentru promovarea candidaturii cat si pentru construirea campaniei in sine. Democratia a fost la ea acasa pe aceste platforme, tot ce inseamna materiale de promovare (afise, bannere) fiind puse in format electronic pe internet, putand fi descarcate de cei interesati pentru aducerea de imbunatatiri. Remus s-a expus unui mare risc de imagine, dat fiind ca acele afise puteau fi descarcate de persoane rau voitoare, transformate dupa bunul plac pentru a-l denigra si lipite prin orase sau postate pe diferite site-uri. Insa si-a asumat acest risc pentru a demonstra ca se poate si altfel. Si eu cred ca a castigat. Si nu pentru ca s-a reusit cu bani putini o mediatizare outdoor puternica, ci pentru ca a reusit o mediatizare on line eficienta. Am urmarit evolutia numarului de fani pe care Remus ii are pe Facebook si in medie, pe saptamana de campanie reusea sa atraga cam 500 de persoane noi. Astazi a ajuns la aproape 5000 de fani, iar site-ul sau de promovare este cel mai vizitat site politic din Romania.

Succesul se datoreaza si implicarii active a fanilor in campanie, staful de campanie a lui Remus nefiind format din cateva zeci de persoane ci din cateva mii. Ideile au curs pe internet iar cei direct implicati in campanie ca facand parte din staf-ul lui Remus eu reusit in mare masura sa contureze o imagine a candidatului Remus Cernea dupa chipul si asemanarea sustinatorilor lui Remus Cernea. Ceilalti candidati au modificat chipul sustinatorilor pentru a se plia pe imaginea promovata de ei (prin aducerea de manifestanti la mitinguri de sustinere, prin diferite cadouri oferite si atent machiate pentru a nu semana cu mita electorala, etc.).

In acesta campanie domnul Remus Cernea s-a prezentat pe sine asa cum este, fara retusuri snoabe, atat fizice cat mai ales morale, atragand de partea sa foarte multe persoane, care cred ca nici nu au auzit de el pana prin septembrie sau octombrie, datorita modului civilizat de expunere a ideilor, gandirii sanatoase si rationamentului pe care l-am vrea vazut si la cei care ne conduc acum.

In contrapartida, Remus a fost intampinat de usi inchise cu cheia, articole cu titluri jignitoare in presa si in general cu o lipsa de bun simt atat de prezenta in societatea deformatoare de opinii din Romania de astazi.

Cred ca prin Remus Cernea incepe o noua era in ceea ce priveste campaniile electorale in Romania si este foarte posibil ca peste 5 ani sa avem si un sistem de vot care sa permita voarea on line (ma gandesc ca cei care l-au votat pe Iliescu nu o mai duc prea mult si cum interesul poarta fesul, pentru a aduce cat mai multi tineri la vor, politicienii vor cam fi obligati sa faca si pasul asta). E firesc. Remus va avea avantajul deschizatorului de drumuri.

In incheiere as vrea sa ma folosesc de un slogan al PRO TV, care mie personal imi place foarte mult. Jos palaria! domnule Remus Cernea pentru prestatia din acesta campanie si pentru ca ne dati speranta ca nu e totul pierdut.

Vote green. It is fresh!

Spor la analizat!

2 comentarii:

  1. Ai dreptate in privinta campaniei...totusi a fost prea...olandeza. Adica i-a lipsit chestia aia de talcioc: micii, injuratura, pixurile moka, maneaua...pana la urma suntem balcanici si bunul simt, nefiind cultivat la scara industriala pe ogoarele patriei, este privit ca un soi de fruct exotic!

    RăspundețiȘtergere
  2. A aratat ca se poate si altfel. Intradevar in prezent bunul simt e mai mult exceptia decat regula, insa am incredere ca prin oamani ca Remus, ca noi cei care il sustinem sa il aducem la rang de regula. Si nu prin sloganuri ieftine si in realitate. Din pacate acum burta bate mintea pentru o mare parte din oameni, si politicienii exploateaza asta. Asa sa ii ajute cel pe care il invoca in declaratii! Ca numai Dumnezeu nu il pot numi.

    RăspundețiȘtergere