vineri, 9 octombrie 2009

Save your future

Că tot am pomenit în postările anterioare, cu subiect analiză cost beneficiu, despre dezvoltarea durabilă, iar ieri am făcut trimitere la o postare asemănătoare, aş vrea să discutăm puţin despre această campanie mondială, cu atât aplomb susţinută de ecologiştii fanatici mai ales, cu titlul "Salvaţi planeta!".

Eu nu pot decât să mă bucur că pe zi ce trece apar tot felul de doctrine şi tot felul de adepţi ai acestora, unele mai hilare decât altele. Spre exemplu, când am fost în Anglia, la o plimbare pe străzile orăşelului în care am stat, o persoană m-a abordat şi mi-a înmânat un fluturaş prin care mi se aducea la cunoştinţă că nu este etic să consumi lapte de vacă şi militau pentru drepturile acestor animale. Un lucru de altfel nobil, dar cu siguranţă că pe vaci nu le-a întrebat nimeni dacă sunt de acord sau nu.

La fel şi cu demersul "Salvaţi planeta!". În primul rând că sloganul mi se pare cam greşit ales. Zilnic, citim cel puţin un mesaj cu "Salvaţi-l pe X sau pe Y de o boală fatală!" Cam câţi din cei ce 'citesc astfel de mesaje şi acţionează, adică donează bani sau altceva pentru cauza bietului X sau Y? Vă spun eu. Nici 5%. Cu alte cuvinte un astfel de demers nu este prea eficient, cel puţin dacă nu pune pe cel care ar trebui să doneze sub o anumită presiune sau nu îi dă un anumit imbold, care de multe ori este mediatic (vezi teledonurile).

Pe lângă cei 5% necunoscuţi, care ajută, se mai adaugă 70% din cunoscuţii celui care cere ajutorul, din care 100% persoane foarte apropiate acestuia.

Deci, aplicând aceeaşi logică şi în cazul mai larg al "salvării planetei" rezultă că un slogan de genul "Salvaţi planeta" este cel puţin ineficient (din păcate planeta nu are prieteni foarte apropiaţi, nici măcar noi nu îi suntem, pentru că prin definiţie omul e cam egoist).

Eu propun un slogan care "să atace" direct cauza sau cel puţin subiectul care se consideră că face rău planetei, subiect de care trebuie să o salvăm. Adică noi (mi-e greu să cred că un mesaj ca "Salvaţi planeta" se adresează şi gorilelor din junglă).

Cred că un slogan de genul "Salvaţi-VĂ viitorul" sau "Pune preţ pe VIAŢA TA" ar stârni un pic mai multă atenţie şi l-ar face pe om mai conştient că de de fapt, prin acţiunile sale NU FACE RĂU PLANETEI, CI FACE RĂU ÎN PRIMUL RÂND SPECIEI DIN CARE FACE PARTE.

De-a lungul istoriei specia umană a supravieţuit datorită capacităţii acesteia de a reacţiona prompt şi rapid la pericolele care urmau "să o calce".

PLANETA NU ARE NEVOIE SĂ FIE SALVATĂ, ÎN SCHIMB NOI DA! Voi ce spuneţi?

Spor la analizat!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu