joi, 21 mai 2009

Criza economica...un ocean plin de Aisberguri

In urma unui comentariu pe care l-am primit ieri în care mi se atrage atenţia că nu mi-am respectat promisiunea de a comenta utilitatea cărţii Aisbergul nostru se topeşte în contextul actual, creat de criza economică, revin cu un nou post puţin mai practic şi mai puţin generalist.

Este evident faptul că orice perioadă de recesiune, oricât de puternică ar fi aceasta reprezintă o perioadă de schimbări. Este şi normal.

Conform ciclului economic, o perioadă de creştere economică este inevitabil urmată de una de declin. Cu cât creşterea este mai bruscă şi mai puternică, cu atât şi declinul va fi mai dur şi mai neaşteptat. Acest ciclu economic se răsfrânge şi asupra psihologiei umane. Într-un fel reacţionează o persoană în perioada de boom şi altfel în perioada de recesiune. Şi asta din cauza instinctului de autoconservare.

Reflectaţi puţin asupra comportamentului vostru de acum un an şi comparaţi-l cu cel de acum. Deciziile pe care le-aţi luat acum un an în legatură cu achiziţia unei case, investiţii în electonice şi alte bunuri de folosinţă îndelungată se mai pliază pe ce gândiţi acum? Dacă da înseamnă că nu simţiţi recesiunea sau aveţi o rudă care v-a lăsat vreo moştenire consistentă între timp, sau aţi câştigat la loto.

În perioade de recesiune omul meditează mai mult. Analizează mai mult şi încearcă să descopere breşele din "stilul lui de viaţă", adică pentru cei care au citit cartea despre care vorbeam ieri, rolul Pinguinului Fred este mai des întâlnit în acestă perioadă.

Odată ce ajunge la anumite concluzii doreşte să le comunice şi să găsească un punct de sprijin pentru a demara procesul de schimbare. Partenerul de viaţă, prietenul cel mai bun, şeful riguros, unul din părinţi, joacă în acest caz rolul Pinguinului Alice.

În cartea cu pricina mai apare Pinguinul Şef, Pinguinul Buddy şi Pinguinul Jordan. Fiecare întruchipează o anumită tipologie pentru persoanele care fac parte dintr-o echipă care implementează schimbarea sau roluri, pe care şi 2 persoane le pot juca simultan în procesul de schimbare. (Mi-e greu să cred că dacă doriţi să vă schimbaţi culoarea pereţilor din casă o să căutaţi o echipă de 5 persoane: şefu de echipă, persoana responsabilă de culori, persoana care să convingă viitori musafiri de ce culoare frumoasă aţi dat pe pereţii, persoana expertă în chimia culorilor, şi persoana responsabilă cu determinarea gradului de uzură a vopselei actuale). Unii mai meticuloşi aşa fac.

Dar să revenim la recesiune. Schimbările sunt peste tot, atât în exteriorul, în spaţiul de care suntem înconjuraţi, cât şi în interiorul nostru. Important este să ne identificăm priorităţile în schimbare pentru a evita risipa de resurse şi persoanele potrivite să le avem alături în această perioadă, respectiv rolurile pe care suntem în stare să le "jucăm".

În rest numai de bine.

PS: Aştept în continuare comentarii. Chiar mă interesează opinia voastră. Îmi dă aripi.

4 comentarii:

  1. Ti-am citit cu interes ambele articole. Imi este foarte clar ca merita citita cartea.
    Parerea mea (desi poate e prematur sa exprim o parere inainte de a citi cartea.. dar imi asum) e ca, indiferent de criza sau nu, suntem supusi schimbarii ..
    Iti cumperi o casa.. se naste un copil .. toate sunt schimbari cu impact mai mic sau mai mare asupra viitorului nostru. De multe ori o decizie luata la un moment produce schimbari peste un an, peste 2 ani s.a.m.d .. Asumarea deciziilor de catre echipa si atitudinea pro activa mi se par esentiale pentru a putea implementa schimbarea.. deciziile le iei avand un obiectiv clar .. daca el lipseste..schimbarea este anevoioasa.

    Ceea ce ma intriga din tot ce a fost expus si discutat pana acum este insa titlul cartii. De ce "the iceberg is melting" .. "the iceberg" metaforic vorbind .. asa cum as vedea eu lucrurile este intr-o regenerare continua de mii de ani. Poate regenerarea nu a fost rapida pana acum.. si poate procesul de regenerare e mai accelerat acum .... dar "melting?" "Se topesc" convingerile? chiar daca unele se topesc.. apar altele.. nu poti sa te orientezi in teritoriu fara o harta.. reperele sunt distincte.. dar exista repere ..

    Pareri pe titlu?

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi pare bine ca solicitarea de a comenta a primit un raspuns. Si un raspuns care cere alte raspunsuri. Legat de partea cu schimbarea, am facut in primul post despre carte referire la ce inteleg eu prin schimbare si nu m-am referit numai la schimbarea din interiorul firmelor ci si la schimbarilor pe plan personal. Pe de alta parte si schimbarile pe care le-ai metionat apar tot datorita unor crize insa nu de natura financiara: crize sentimentale, crize de varsta mijlocie, crize de personalitate, etc. Cred ca motorul unei schimbari este criza in diversele ei forme de manifestare.

    In legatura cu titlul cartii, mie unuia mi se pare foarte sugestiv. De fapt eu vad aisbergul, (de fapt dupa cum am spus cred ca se potrivea mai bine ghetar) prin prisma acestei fabule ca ceva de nezdruncinat, ceva cu care esti foarte obisnuit, care face parte din rutina ta zilnica si a carui modificare iti da peste cap modul tau de gandire. Cred ca aisbergul este reprezentat de sistemul de valori al fiecaruia. Din aceasta perspectiva...cand vezi ca ceva din sistemul tau de valori s-a topit pentru ca societatea l-a topit, solutia nu este sa o apuci bezmetic ci sa cauti o harta, adica sa incepi procesul de schimbare manat de noile conditii sociale. O propunere alternativa la titlu cred ca ar fi Sistemul nostru de valori se evapora.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sistemul de valori .. din punctul meu de vedere nu are cum sa se evapore.. pentru ca e un sistem.. e intr-o continua schimbare ..si daca ar face-o .. ar fi implicit circuitul apei in natura. Promit sa revin cu pareri dupa ce citesc cartea.

    RăspundețiȘtergere
  4. Intradevar, nu are cum sa se evapore, se transforma, insa orice fel de transformare in acest sistem eu o vad ca pe o schimbare...si chiar profunda...pe care trebuie sa o manageriezi cat mai atent posibil. Am folosit sistemul de valori pentru a da sens de cat de semnificative pot fi anumite schimbari. Astept cu interes comentarii pe carte.

    RăspundețiȘtergere