miercuri, 20 mai 2009

Aisbergul nostru se topeşte

Sau managementul schimbării dintr-o altă perspectivă.

V-am promis că o să revin cu un post în care să povestesc despre ce este vorba în cartea lui John Kotter, scrisă în colaborare cu Holger Rathgeber.

Până să pun mâna pe carte nu ştiam că John Kotter este o somitate în materie de management al schimbării, cărţile lui "Leading Change" şi "The Heart of Change" fiind considerate cărţile de căpătâi în acest domeniu. Pentru cei care doresc să aprofundeze mai bine schimbarea şi cum se manageriază aceasta vă invit să citiţi aceste două cărţi. Şi cei pe care ar trebui să îi intereseze nu sunt numai managerii de companii sau în general persoanele care se află în managementul superior al firmelor ci şi pe fiecare dintre noi ceilalţi, pentru că cel puţin odată în viaţă avem parte de o schimbare majoră. E posibil ca mulţi dintre cei ce citesc acest post să fi trecut prin aşa ceva.

Acum, revenind la cartea pe care am terminat-o de citit în mai puţin de 3 ore (merge pe principiul că esenţele tari se ţin în sticluţe mici), aceasta compilează într-o manieră foarte la îndemână atât unui copil de 7 ani cât şi unui anult de 70, conceptele pe care Kotter le dezvoltă în cele două cărţi ale lui pe care le-am amintit anterior. Şi o face într-o manieră surprinzătoare, pentru o persoană care activează în domeniul economic şi care este şi profesor la o Universitate de prestigiu....prin intermediul unei fabule.

Nu am de gând să fac un rezumat al cărţii prin acest post. Ceea ce am de gând este să vă spun ce am înţeles eu din ea, punctual:

A. Aisberg - cred că mai bine spuneau Gheţar, că nu prea am auzit pinguini să trăiască pe un aisberg, însă indiferent de denumire, în contextul managementului schimbării, acesta simbolizează: convingerile personale, compania în care lucrăm, o strategie de afaceri, familia, prietenii, viaţa, etc.

E. Echipa - pentru a reuşi în demersurile de a implementa o schimbare este nevoie de o echipă "multidisciplinară". De unul singur, efortul este imens şi de foarte multe ori se termină cu un eşec, mai ales dacă nu ai putere de decizie şi nici un anumit statut (însă chiar şi aceste două "calităţi" nu sunt suficiente). Este important ca odată ce ai identificat problemele care impun schimbarea să îţi formezi, sau să atragi parteneri de încredere cu care "să muţi munţii din loc". Numărul magic de persoane care formază echipa este 5. Pentru a vă stârni curiozitatea în legătură cu cartea am să dau şi denumirea tipologiilor identificate de Kotter şi care trebuie să facă parte dintr-o echipă: Pinguinul Şef, Pinguinul practic, Pinguinul carismatic, Pinguinul creativ, Pinguinul profesor.

I. Ingeniozitatea - este bine dacă avem la dispoziţie aşa numitele "poveşti de succes" însă de cele mai multe ori nu le avem. Nici o famile nu seamană cu alta, nici o firma nu seamănă cu firmele concurente, că dacă ar semăna nu am mai avea ce culege, nici o persoană nu seamănă cu restul. Sunt întradevăr situaţii în care reţeta aplicată aşa cum este dată îşi poate dovedi eficacitatea însă acelea sunt excepţii care întăresc regula. În majoritatea cazurilor în care vorbim de schimbare, întâlnim şi cuvântele ingeniozitate, creativitate şi inovaţie.

O. Obiectiv - un cuvânt foarte des folosit în lumea afacerilor şi la auzul căruia mulţi încep să caşte. Inclusiv o parte din pinguinii din fabulă. Acest cuvânt defineşte cel mai bine scheletul procesului de schimbare. Fără o viziune clară transpusă în obiective de toţi înţelese, 90% din procesul de schimbare este ratat.

U. Uitarea - fără ea cu toţii am înnebuni. Este modul prin care creierul se portejează, este supapa prin care informaţiile noi şi relevante îşi găsesc locul printre conexiunile neuronale. Pentru om este extraordinară însă pentru procesul de schimbare şi mai ales pentru un întreg sistem al schimbării este principalul duşman. Cei angrenaţi în schimbare nu trebuie să uite pentru ce fac acea schimbare, de ce ei sunt cei implicaţi, şi după ce etapele schimbării s-au succedat nu trebuie să uite succesele pe care le-au înregistrat. Aşa se nasc legendele şi eroii.

Acestea sunt vocalele din alfabetul schimbării. Consoanele se găsesc în cărţile de specialitate şi pe site-uri de internet. Vă recomand să vă documentaţi, pentru că fiecare dintre voi cei care citiţi aceste rânduri: veţi avea un copil, vă veţi căsătoriţi, vă veţi cumpăra o casă, veţi face un pas înainte sau înapoi, care pe lângă semnificaţii de ordin financiar, sentimental sau raţional, semnifică o schimbare în cursul vieţii.

PS: Pentru cei care nu îşi pot ţine respiraţia prea mult timp în marea de informaţii legate de managementul schimbării vă recomand cu căldură cartea Aisbergul nostru de topeşte.

2 comentarii:

  1. Mi-ai deschis apetitul pt cartea asta. Insa, in postul tau mai vechi spuneai ca e o carte care se poate aplica in timpuri grele, sau de criza, astfel ca ar fi fost interesant sa faci si o astfel de conexiune. De fapt, cum se poate aplica ceea ce ai citit in cartea respectiva, din punctul tau de vedere, in timpurile pe care le traim? Teoria e frumoasa, cuvintele sunt pe masura, dar care este aplicabilitatea? De ce ar fi utila o astfel de carte? De ce este utila si speciala aceasta carte in mod special?

    RăspundețiȘtergere
  2. Maine am sa revin cu un post dedicat acestui aspect, insa lucrurile stau foarte simplu, vorba vine. Criza pe care o traversam implica schimbari profunde nu numai in plan economic, cat mai ales social. Deci, cu atat mai mult, anumite cunostinte din domeniul managementului schimbarii sunt foarte bine venite in aceste timpuri. Cum am scris si in postul cu neuroeconomia, perioada de criza pe care o traversam scoate in fata domenii pe care unii le ignorau pana acum si care ne pot furniza anumite solutii sau ne pot raspunde la o serie de intrebari. Si managementul schimbarii este unul din aceste domenii.

    Multumesc de comentariu.

    RăspundețiȘtergere