marți, 7 iulie 2009

Analiza cost beneficiu şi contabilitatea

Demersul de realizare a analizei cost beneficiu implică acumularea de cunoştinţe din varii domenii combinate cu o creativitate riguroasă. Sintagma de creativitate riguroasă se referă la modul în care un analist reuşeşte să descopere beneficii sociale şi economice, pentru ca mai apoi să le transpună în cifre.

Unul din domeniile cu care un analist trebuie să fie familiar este contabilitatea. Vă întrebaţi (sau nu) cum de un domeniu atât de riguros şi de plin de conturi poate avea vreo legatură cu un demers analitic şi altruist precum ACB? Răspunsul este simplu: contabilitatea oferă analistului o parte din datele necesare pentru a putea creiona analiza financiară din cadrul ACB.

După cum vă spuneam în posturile anterioare o ACB este împărţită în 4 părţi mari şi late: analiza financiară, analiza socio-economică, analiza de senzitivitate şi analiza de risc.

Pentru prima parte, analiza financiară, sunt necesare o serie de date de intrare pe care un analist le obţine din contabilitate. Joncţiunea ACB - contabilitate se realizează în special pentru proiectele puse în practică de către beneficiari firme private, însă nu scapă de această joncţiune nici proiectele dezvoltate de autorităţi publice.

Unele persoane consideră că în cazul investiţiilor private nu este necesară decât o analiză financiară. Este foarte adevărat, însă din perspectiva investitorului. Pe el îl interesează în mod direct randamentul (rentabilitatea) pe care îl va aduce investiţia pe un anumit orizont de timp. Însă dacă ar fi luată în calcul numai viziunea investitorului privat (în particular, cel român) în ceea ce poriveşte interesul într-un proiect, în scurt timp planeta pământ ar rămâne o amintire frumoasă. De aceea consider că pentru proiecte cu un evident impact asupra societăţii, dezvoltate de mediul privat sau în parteneriat public privat, să să realizeze, de către experţi independenţi, analize cost beneficiu, ca la carte.

Revenind acum la tema postării, un analist are nevoie de noţiuni contabile pentru:
  • a putea citi şi înţelege un bilanţ, o balanţă, un cont de profit şi pierdere;
  • a identifica costurile şi veniturile financiare pe care beneficiarul le are;
  • a justifica rezultatele din analiza financiară;
  • a previziona realist evoluţia afacerii (din cifre);
  • a realiza un cash flow al proiectului corect;
  • a înţelege afacerea şi a realiza o analiză în cunoştinţă de cauză.

Când vorbesc de contabilitate mă refer atât la cea financiară cât şi la cea de gestiune sau managerială.

Spor la analizat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu