joi, 13 mai 2010

Dezvoltare urbană

... sau cum ai putea trăi în oraş fără grija ţevii de eşapament.

Această postare porneşte de la acest articol.

Fără a da dovadă de ipocrizie susţin orice fel de măsuri care conduc la limitarea traficului rutier emanator de noxe în interiorul oraşului.

În momentul de faţă şi eu sunt unul care contribuie la fondul de noxe al oraşului în care trăiesc, prin ceea ce emană ţeava de eşapament a maşinii pe care o conduc zilnic pentru a-mi transporta greutatea corporală de cele mai multe ori între grădiniţa unde învaţă copilul meu, biroul unde prestez munci şi casa unde dorm.

Precum mulţi care şi-au cumpărat maşină, logica pentru care am făcut această achiziţie a fost dată de faptul că nu există o alternativă sigură şi eficace pentru a scurta distanţele pe care trebuie să le parcug zilnic. Şi celălalt motiv e pentru a mă putea deplasa mai uşor, interurban.

De fapt, eu unul văd rostul unei maşini personale numai pentru transportul interurban. O parchezi la intrarea în oraş, în locuri special amenajate, de acolo iei mijloace de transport în comun sau bicicleta şi aşa te deplasezi în interiorul oraşului. Când ai terminat treaba revii la locul unde ţi-ai parcat maşina, accelerezi şi te întorci la tribul din care faci parte. Locul unde îţi parchezi maşina şi de unde porneşti cu ea spre diverse destinaţii se poate numi de exemplu "nod intermodal de transport". De fapt chiar aşa se şi numeşte, la alţii. Adică sunt unii care au inventat deja apa caldă.

Rolul maşinii de a scurta distanţe a fost greşit înţeles. În cazul acestui mijloc de transport distanţa ar trebui să se măsoare de la 15 km în sus. Până la 15 km să se utilizeze mijloace alternative de transport, respectiv transportul în comun, rolele, bicicletele, şi poate cel mai la îndemână ... pasul.

Eu unul am început ca, la final de săptămână să mă deplasez cu transportul în comun sau la pas. Face bine şi la buzunar şi la sănătate. Încet, încet voi încerca să mai adaug încă o zi în care să implementaz acest program de transport. Nu de alta, dar greutatea corporală de care vă spuneam anterior a cam luat-o razna.

THINK BIG!

Spor la analizat!

2 comentarii:

  1. Eu consider ca e o adevarata provocare sa mergi la pas prin urbea noastra, ca sa nu mai zic pe bicicleta. Si principalul motiv este praful pe care il inghiti deplasandu-te pe diverse rute. Sunt prea multe masini, iar mersul pe bicicleta poate deveni uneori periculos, avand in vedere ca nu exista piste pentru biciclisti. Nu zic, miscarea este sanatoasa, dar ajungi sa dai merele pe pere.
    La fel si cu jogging-ul, care e practicat destul de mult in afara. Unde poti alerga? Peste tot betoane, praf, masini, caini. Asa ca iti trebuie un pic de curaj si pentru asta.
    Iar mijloacele de transport in comun...lasa de dorit. Te admir ca incerci sa le folosesti. Dar si ele prezinta "riscuri": hoti de buzunare, aglomeratie, mizerie, transpiratie. Poate in weekend e mai lejer, dar in timpul saptamanii e destul de aglomerat.
    Luand in considerare faptul ca si la mine kilogramele in plus isi fac de cap, am inceput si eu sa iau masuri (ce-i drept destul de timid): nu mai folosesc liftul (si stau la 8), incerc sa merg pe jos pe distante scurte (dar pe cat posibil pe strazi mai putin circulate), la sfarsit de saptamana o plimbare lunga prin parc/ gradina botanica sau un joc de badminton, plus ceva exercitii acasa. Sa speram ca incet incet o sa reusesc sa cresc ponderea miscarii in activitatile zilnice.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  2. Dupa cum spuneam. Logica achizitiei unui autoturism este data de faptul ca nu exista o alternativa sigura si eficace pentru a scurta distanele. Ai puncat foarte bine ce insemna nesigur si neeficace in materie de transport alternativ. Din punctul meu de vedere insa lucrurile nu se vor schimba in bine daca vedem numai jumatatea goala a paharului. Ma gandesc ca daca mai multi vor opta pentru transportul in comun macar in weekend, lucruile se vor schimba in materie de conditii (bani mai multi din bilete care vor ajunge in investitii). Si daca nu se vor schimba trebuie sa exsite voci, multe voci care sa puna lucrurile in miscare din randul nostru. Daca astepti ca lucrurile pur si simplu sa fie schimbate de cei care raspund de interesele unui oras, cel putin pe partea de transport, vei avea parte de tot ceea ce ai descris in comentariu.

    Pe de cealalta parte mai e si componenta umana. Si aici ma refer la cei care emana tot felul de mirosuri pe unde trec. Aici lucrurile tin de educatie dar si de nivelul de trai si intradevar la momentul de fata nu stiu cum ai putea sa inlaturi acest inconvenient. Poate printr-o solutie ingenioasa de eliminarea a mirosurilor din mijloacele de transport.

    Si in final, vizavi de problema traficului si a prafului inghitit. Aici trebuie sa intervina acele noduri de care vorbeam in postare pentru a nu mai lasa masinile, cel putin cele care vin din afara orasului sa se alature celor catorva zeci daca nu sute de mii, rezidente.

    O zi frumoasa si aer curat.

    RăspundețiȘtergere